Waarom steeds vaker teruggrijpen op oude succesnummers?

In het vorige artikel hadden we het al over de populariteit van oude auto’s . Maar heb je het ook gemerkt? Steeds meer automerken komen nu ook met nieuwe versies van hun populaire oude modellen. Denk aan de Renault 5, waar je echt niet meer aan kunt ontkomen door de mega reclamecampagnes. Of de nieuwe Ford Bronco, de Toyota Supra, en natuurlijk de elektrische Volkswagen ID. Buzz. Die overduidelijk teruggrijpt op het ontwerp van het legendarische “surf-busje”.

Dat nostalgie verkoopt weten we inmiddels wel. Denk maar aan de kostbare restomoods die steeds vaker voorbij komen. Maar is dat de enige reden? Nee! De auto-industrie verandert supersnel. Alles moet elektrisch, zuinig, veilig en duurzaam… Voor veel mensen gaat dat te snel en voelt dat als het einde van het "echte autorijden". Door oude modellen terug te brengen – maar dan wel met moderne techniek – combineren fabrikanten het beste van twee werelden: retro looks met toekomst-proof technologie.

Oh ja en een compleet nieuw model verzinnen is nogal duur en vrij risicovol. Je weet nooit zeker of het zal aanslaan. Maar bij een bekende naam zoals de Supra of de ooit super populaire Renault 5  en voor zover wij hebben begrepen zelfs de Renault 4, hoef je je een stuk minder zorgen te maken. Het model heeft zich toch al bewezen. Dat maakt het een veiligere investering voor autofabrikanten.

Je ziet bijna elk merk wel een oude klassieker uit eigen stal opnieuw uitvinden. Waarom nu? Omdat de timing perfect is. Elektrische aandrijving is hot, retrodesign is in en de jongere doelgroep is gek op merken met een verhaal. Combineer dat, en je bent vrijwel zeker van succes.

Vorige
Vorige

3D-Geprinte Motorfietsen: De Toekomst, nee Nu

Volgende
Volgende

Vroeger was alles beter…..of niet?