Aftersales Mobiliteitsbranche

Van service, verkoop tot aftersales; de mobiliteitsbranche kent natuurlijk heel veel verschillende beroepen. Naast alle technische beroepen zijn er ook gebieden waarbij de focus meer ligt op commerciële vaardigheden.

Niveau 4

Aftersales Manager

Jij wordt Aftersalesmanager

Ben jij een geboren regelaar? Dan is deze baan in de mobiliteitsbranche misschien iets voor jou. Hier draait het namelijk allemaal om het behoud van klanten. Daarbij moet van alles achter de schermen goed geregeld worden.

Je verkoopt producten en diensten, beheert de werkplaatsplanning en verleent service aan klanten. Je geeft leiding aan de medewerkers van de Aftersales-afdeling (receptie, werkplaats, magazijn en financiële administratie).

Je hebt een leidinggevende en zelfstandige rol. Je bent ook eindverantwoordelijk voor de werkzaamheden van jouw medewerkers Je heet klanten graag welkom en wilt graag alles weten over de verkopen binnen het bedrijf. Je kunt goed vooruitdenken en je weet precies wanneer je extra collega’s moet inzetten om drukte te voorkomen.

Je vindt het leuk om met klanten te praten en overleggen en je kunt jouw collega’s goed aansturen. Binnen het bedrijf heb je een duidelijke mening over aanpassingen die effect hebben op de verkoopresultaten en toekomstige ontwikkelingen. Je beheerst de Engelse Taal.

Zie de opleidingswijzer voor de gemiddelde opleidingsduur.

Niveau 3

Serviceadviseur

Jij wordt Serviceadviseur

De juiste service: dat is en blijft belangrijk binnen de mobiliteitsbranche. Een kwestie van goede afspraken met de klant en een heldere planning. Ook moet je goed kunnen communiceren met de klant.

Je voert vooral routinematige werkzaamheden uit waarbij je verantwoordelijk bent voor een goede ontvangst van de klanten en het behalen van commercieel resultaat. Je verwerkt zelfstandig de gegevens van een klant en voertuig tot een duidelijke opdracht voor de werkplaats. Je houdt de klant op de hoogte van de werkzaamheden.

Je hebt veel contact met interne afdelingen en stemt hiermee afspraken af met de klant. Je bespreekt zaken rondom reparatie en kosten met de verkoopafdeling. Daarvoor beschik je over goede communicatieve vaardigheden.

Zie de opleidingswijzer voor de gemiddelde opleidingsduur.

Geinteresseerd?

Klik op scholen om een school te zoeken die opleidingen binnen de mobiliteit aanbiedt. Klik op open dagen om te zien welke scholen open dagen organiseren. Tijdens de open dagen kun je meer informatie verkrijgen.